تشریح آخرین جزئیات پرونده قتل 6 شهروند اراکی
کد خبر: 3578000
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

تشریح آخرین جزئیات پرونده قتل 6 شهروند اراکی

گروه اجتماعی: رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی، آخرین جزئیات پرونده قتل 6 نفر از شهروندان اراکی که دی‌ماه سال جاری اتفاق افتاد را در اختیار ایکنا قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در دی‌ماه سال جاری شش نفر از شهروندان اراکی در ماجرای تیراندازی کشته و تعدادی نیز مجروح شدند، با توجه به اهمیت حادثه و تأکیداتی که دادگستری کل در تسریع روند رسیدگی به پرونده داشت همچنین برای پایان دادن به شایعاتی که درباره سرنوشت پرونده به وجود آمده بود، رحمتی، رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان، امروز، شنبه هفتم اسفند آخرین جزئیات این پرونده را در اختیار ایکنا قرار داد.
رحمتی، رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی، در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی اعم از اینکه پرونده‌ها در چه مرحله‌ای هستند، موعد رسیدگی به صدور حکم چه تاریخی است، تحقیقات کامل شده یا خیر، به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده به پرونده است، غیر از این دادگاه هیچ مرجعی صلاحیت اظهارنظر در مورد پرونده را ندارد. 
رحمتی ادامه داد: رسیدگی به پرونده‌های مهم از جمله پرونده‌های قتل عمد طبق قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک می‌باشد، این دادگاه با دادگاه کیفری 2 که دادگاهی عمومی است متفاوت است، دادگاه کیفری یک دادگاه تخصصی و تشریفاتی است که به جرائم جنایی و سنگین رسیدگی می‌کند و تشریفات قانونی خاصی نیز دارد. 
وی تصریح کرد: در روند رسیدگی به پرونده‌های مهم در دادگاه کیفری یک، از آنجای که احکام منتج به اعدام، قصاص یا حبس‌های طویل‌المدت می‌شود، طبیعتاً باید با دقت نظر قانونی همراه باشد و تمام تشریفات قانونی با دقت رعایت شود، از جمله تشریفات این است که تمام متهمان که در این دادگاه محاکمه می‌شوند باید دارای وکیل باشند و اگر متهم وکیل معرفی نکند دادگاه مکلف است برای آنها وکیل تسخیری در نظر گیرد. در پرونده‌های این دادگاه متهمان باید دارای پرونده شخصیت باشند و جهت تأیید صلاحیت روانی معاینه روانپزشکی می‌شوند. 
این مقام مسئول افزود: دادگاه باید قبل از رسیدگی، گزارش پرونده را تهیه نموده و جلسه مقدماتی را تشکیل داده باشد و اخطاریه موضوع ماده 387 قانون آیین دادرسی کیفری را برای طرفین پرونده اعم از متهمان به قتل، اولیای دم و وکلا ارسال کند، آنها 10 روز فرصت دارند ایرادات شکلی و ماهوی خود را مطرح کنند، لوایح خود را به دادگاه ارائه دهند و همه این موارد دارای مهلت و فرجه‌هایی است که قانونگذار پیش بینی کرده، عدم رعایت هریک از این تشریفات قانونی ممکن است روند رسیدگی دادگاه به پرونده را زیر سؤال ببرد. 
رحمتی ادامه داد: دادگاه موظف است تشریفات قانونی را رعایت کند، ما نیز در مدت کوتاهی که پرونده قتل شش نفر از شهروندان اراکی را بررسی کردیم برای یکی از متهمان که در قتل معاونت داشت و وکیل معرفی نکرده بود از کانون وکلا وکیل تسخیری اخذ کردیم و اخطاریه 387 ابلاغ شد. یکی از مقتولان نیز فرزند صغیری دارد که طبق قانون در مورد ولی دم صغیر نظر رئیس قوه قضاییه را استعلام کردیم. 
وی اظهار کرد: تشریفات قانونی به طور معمول حداقل 6 ماه زمان می‌برد، اما پرونده‌هایی که حساسیت بالایی دارند و احساسات عمومی را به شدت جریحه‌دار و زمینه ناامنی را در جامعه فراهم می‌کنند از جمله پرونده حاضر را خارج از نوبت و فوق‌العاده رسیدگی کردیم، حتی ابلاغ‌ها جهت تسریع در امور، حضوری انجام شده است. 
رحمتی تأکید کرد: علاوه براینکه اقدامات به سرعت و خارج از نوبت انجام شده، تمام تشریفات قانونی بدون هیچ کم و کاستی به دقت انجام و رعایت شده است. حقوقی که قانون برای طرفین پرونده اعم از اولیای دم و متهمان پیش بینی کرده است همه را لحاظ کرده‌ایم و با این تفاسیر موفق شدیم ظرف مدت یک ماه که پرونده از دادسرا به دادگاه ارجاع داده شده است با رعایت تشریفات قانونی پرونده را به مرحله رسیدگی برسانیم و امید است تاپایان وقت اداری سه شنبه، 17 اسفندماه سال جاری پرونده با قاطعیت قانونی مورد رسیدگی، تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم در دادگاه قرار گیرد. 
وی افزود: قتل شش نفر از همشهریان اراکی 22 دی‌ماه سال جاری اتفاق افتاد و ابتدا تحقیقات مقدماتی پرونده در دادسرا صورت گرفت و پس از صدور کیفرخواست چهارشنبه، 13 بهمن به شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی ارجاع شد که ظرف یک ماه اقدامات با سرعت و دقت قانونی صورت گرفت و تا قبل از سال نو رأی پرونده صادر خواهد شد. 
رحمتی در پایان تصریح کرد: در پی تیراندازی متهم به قتل، 4 نفر دیگر از شهروندان اراکی نیز به شدت مجروح شدند و با توجه به طولانی بودن طول درمان آنها، رسیدگی به پرونده مجروحان جهت تسریع در پرونده قتل، تفکیک شده است.
captcha