مشهد 2017؛ فرصت معرفی اسلام واقعی به جهانیان
کد خبر: 3512561
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

مشهد 2017؛ فرصت معرفی اسلام واقعی به جهانیان

گروه اجتماعی: استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برداشت‌های نادرست غرب از اسلام و فرهنگ شیعه، گفت: مشهد 2017 بهترین فرصت نه برای مشهد و ایران، بلکه برای جهان اسلام است تا دنیا را با اسلام واقعی آشنا کنیم.

محمد بهرامی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه جریان سلفی و تکفیری چهره نادرستی از اسلام را به جهانیان به خصوص غرب معرفی کرده است، گفت: از همین رو ضروری است ما فرهنگ و اعتقاد شیعه را به دنیا معرفی کنیم.
وی با اشاره به اینکه دنیا باید بداند تفاوت اساسی ببین فرهنگ و اعتقاد شیعیان با تکفیری‌ها و سلفی‌ها وجود دارد، اظهار کرد:‌ مردم جهان باید بدانند آن اسلام غارتگری و قاتلی که سلفی‌ها به دنیا معرفی کرده‌اند، اسلام واقعی نیست.
بهرامی افزود: وقتی فرهنگ و باور اعتقادات شیعه معرفی شود، می‌توان گفت فهم درستی از اسلام به دنیا ارائه شده است؛ زمانی که این اتفاق بیفتد، نگاه غرب به اسلام از یک تروریست به یک دین جهان‌شمول تغییر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ در جامعه ما نهادینه بشود، بیان کرد: حوزه، دانشگاه و دولت متولی فرهنگ و مسائل فرهنگی در جامعه هستند اما این فرهنگ و باورهای ارزشی به تنهایی در جامعه نهادینه نمی‌شود بلکه باید همه با هم دست به دست هم دهند تا این باورها و اعتقادات در جامعه تببین و نهادینه شود.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی ادامه داد: مشهد 2017 بهترین فرصت نه برای مشهد و ایران بلکه برای جهان اسلام است تا دنیا را با اسلام واقعی آشنا کنیم.
وی با بیان اینکه تفکر شیعه و آشنا شدن غرب با این تفکر می‌تواند تفاوت‌های بزرگ این تفکر را با تفکر سلفی و تکفیری نشان دهد، ابراز کرد: یکی از تفاوت‌ها این است که تفکر شیعه چقدر متعادل‌تر بوده و تا چه اندازه می‌تواند با باورها و اعتقادات امروز جهانیان برابرسازی کند.
بهرامی اضافه کرد: آنچه به عنوان فرهنگ اسلامی در جامعه ما حاکم است، با آنچه که مطلوب در آیات و روایات است فاصله دارد زیرا ما تنها با لایه‌ای از این فرهنگ آشنا هستیم.
وی یادآور شد: برای اینکه بتوان فرهنگ اسلامی را در جامعه نهادینه شود باید در هریک از بخش‌های فرهنگ یعنی دانش، هنر و ... پژوهش صورت بگیرد و از آنجایی که ما برای فرهنگ اسلامی، پژوهش جدی انجام ندادیم، نمی‌توان انتظار داشت که در جامعه ما فرهنگ اسلامی به صورت عمیق جاری و ساری باشد.
captcha