شرحی بر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3510010
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

شرحی بر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

گروه اندیشه: در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان آمده است«اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ؛ خدايا مرا در اين ماه به سوى كارهاى شايسته هدايت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهايم را برآور، اى آن كه نياز به روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آنچه در سينه جهانيان است بر محمّد و خاندان پاكش درود فرست».

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان،  در این روز از خداوند هدایتمان به سوی اعمال صالح و برآورده شدن حاجت‌ها و آرزوهای‌مان را می‌خواهیم .خدایی که احتیاجی به شرح و تفسیر و درخواست ما ندارد، دانایی که به آنچه در دل‌های جهانیان است، آگاه می‌باشد.
صالح ِ مصلح  دو خصوصیت و دو مسئولیت هر مومن آگاه است. مومنی که خود صالح است و جامعه و پیرامونش را هم صالح می‌سازد.
تفسیر: بیان، و ابانه یعنی روشنگری و روشنی ست .این کلمه از ماده «فَسَر» به معنی برداشتن پوشش و یافتن مقصود از کلام پیچیده آمده است.
آنچه از معیارهای عمل صالح  میدانیم آن است که
1.بهترین عمل و موضع ما در هر لحظه برای خداست ، پس در آن جهت و هدف وخلوص و انتخاب وسنجش( بهترین‌ها) نهفته است.
2. مبتنی بر ایمان است و بر آن تکیه دارد (سوره عصر)،3.وابسته به رزق پاک است با معنای گسترده آن همان رزق جامع که هم خوراک جسم است و هم خوراک فکر و عقل و روح و ایمان ما(کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا .51 مومنون).
 3.در راستای سنن حاکم بر جهان هستی است(28ص)،به دور از هر زشتی و بدی(جاثیه21)،و دور از هر ظلم و بی‌عدالتی(شوری 22)،در چارچوب اوامر الهی و در مقابل فسق است(سجده 19-20) و همسو با تزکیه انسان و جامعه است(طه74-75).
پس از هدایت یافتن به سوی تشخیص و انجام اعمال صالح حاجت‌ها و درخواست‌هاو آرزوهای جدیدی در ما سبز می‌شوند که از این عمل‌ها ریشه می‌گیرند و بر آن‌ها مبتنی‌اند.فعالیت‌ها و کوشش‌های ما از نیازها و کشش‌های ما ریشه می‌گیرند و البته خود به این افکار و کشش‌ها شکل می‌دهند.که هر قدم که بر میداری در آستانه دنیایی جدیدتر قرار می‌گیری و نیازهای جدیدتری سر بر می‌آورندکه به بقیه مسیر ما رنگ جدید خودشان را می‌زنند.حال پس از اعمال صالح، خواسته‌ها و نیازها و آرزوهایی جدید سر بر داشته اند، حوائج و آمال صالحان .
این حوائج به هیچ روشنگری و پرده برداری نیاز ندارند و نیازی هم به درخواست‌شان نیست که ناگفته پیداست اینها نیازهایی ست برای مسئولیت‌هایی که در راه او بر دوش گرفته ایم.
و او به همه آنچه در قلب‌های مان است آگاه می‌باشد و همین آگاهی او احتیاج به شرح و تفسیر نیازها را برطرف می‌کند و بر آورده ساختن این درخواست‌ها را هم. الهی علمک به حالی حسبک من سوالی...
یادداشت از داریوش اسماعیلی/ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان
captcha