سوق دادن بانوان پژوهشگر قرآنی به معارف رضوی
کد خبر: 3476958
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
حجت‌الاسلام عبداللهیان بیان کرد:

سوق دادن بانوان پژوهشگر قرآنی به معارف رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر علمی همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، هدف از انتخاب محوریت قرآن و امام رضا(ع) در چهاردهمین دوره این همایش را سوق دادن به معارف و سیره امام رضا(ع) بیان کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: رویکرد این همایش «قرآن و امام رضا(ع)» است و با توجه به محوریت این همایش، چند ویژه‌نامه به چاپ می‌رسد.
وی با بیان اینکه فراخوان ارسال مقالات با محوریت قرآن و امام رضا(ع) را منتشر کرده‌ایم، گفت: مقالاتی از سوی پژوهشگران آقا و خانم به دست ما رسیده است که در دو شماره فصل‌نامه قرآنی «بینات» منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
عبداللهیان ادامه داد: مقالاتی که در این فصل‌نامه‌ها به چاپ می‌رسند مطالبی نفیس و باارزش در باب قرآن و امام رضا(ع) هستند. سه شماره از نشریه بشارت نیز به مقالات همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اختصاص پیدا کرده است که اگر علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این همایش، این شمار‌ه‌های بشارت را بخوانند امید داریم که گم شده خود را در رابطه با زیارت امام رضا(ع) پیدا کنند.
دبیر علمی همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه یادآور شد: از امام رضا(ع) خواستیم چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که رویکرد آن قرآن و امام رضا(ع) است در مقایسه با سایر همایش‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌ایم ویژه و ممتاز باشد؛ چرا که همه ما به امام رضا(ع) مدیون هستیم.
وی با بیان اینکه طبق نظر برگزارکنندگان و شورای مرکزی همایش بانوان قرآن‌پژوه بنا شد این همایش به مدت دو سال با محوریت قرآن و امام رضا(ع) باشد، افزود: امسال نخستین سالی است که به این موضوع اختصاص پیدا کرده است و سال  آینده نیز این همایش را با همین محوریت در مشهد مقدس و در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار می‌کنیم.
 
عبداللهیان در ادامه عنوان کرد: از تمامی کسانی که مطالبی در باب امام رضا(ع) دارند و امسال به دست ما نرسیده و چاپ نشده است، تقاضا داریم مطالب خود را برای ما ارسال کنند تا در همایش سال آینده منتشر شود و مورد استفاده قرار گیرد تا مخاطبان این همایش بتوانند از این مطالب استفاده کنند.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: یکی از محورهای مورد غفلت ما این است که شخصیت قرآنی ائمه اطهار(ع) و ارتباط آنها با قرآن را مورد توجه قرار نمی‌دهیم و با اینکه ائمه اطهار(ع) ساخته و پرداخته قرآن کریم هستند و گفتار و رفتار و شخصیت آنها قرآنی است، اما آنطور که باید به این مباحث نمی‌پردازیم.
دبیر علمی چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه عنوان کرد: همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند، قرآن و اهل بیت(ع) هیچگاه از هم جدا نیستند، پس پرداختن به این وادی که ما نسبت امامان را با قرآن نشان دهیم، یکی از اصول است.
وی یادآور شد: زمانی که دعبل خزاعی در خراسان به زیارت حضرت امام رضا(ع) نائل شد و قصیده‌ای در مدح آن حضرت سرود، امام رضا(ع) خلعتي فاخر و چند هزار درهم صله به او هدیه داد و این خلعت را بر تن دعبل کردند و فرمودند، قدر این را بدان چرا که در این خلعت هزار شب نماز خوانده‌ام و در هر شب هزار رکعت نماز و هزار مرتبه قرآن را ختم کردم.
عبداللهیان یادآور شد: با توجه به اینکه عمر شریف امام رضا(ع) 50 سال بود، می‌بینیم که هزار ختم قرآن را در هر چه تقسیم کنیم خیلی می‌شود در حالی که این لباس قطعا 50 سال بر تن حضرت نبوده است و نهایتا 10 سال این لباس را بر تن کرده‌اند و اگر عمر لباس را 10 سال بدانیم امام رضا(ع) در همین 10 سال، هزار ختم قرآن انجام داده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) با قرآن چه سر و سری داشته‌اند.
وی در ادامه گفت: زمانی که همایش بانوان قرآن‌پژوه با محوریت قرآن و امام رضا(ع) برگزار می‌شود، شناخت ما از امام رضا(ع) بالا می‌رود و شناخت بهتری پیدا می‌کنیم و ارتباط امام رضا(ع) با قرآن، درس و الگویی برای ما می‌شود و هدف اصلی همایش نیز همین شناخت و ارتباط بیشتر با امام رضا(ع) و ارتباط ایشان با قرآن است.
وی در ادامه گفت: اینکه پس از چهارده سال محوریت همایش را قرآن و امام رضا(ع) در نظر گرفته‌ایم در حقیقت پیامی بوده است که از غیب به ما رسیده است؛ بسیاری از افرادی که در ایران کارهای قرآنی انجام می‌دهند از کلیدهای معنوی غفلت دارند در حالی که در کشور ما یک کلید معنوی وجود دارد که برای توفیق در کارهای قرآنی باید این کلید در دستشان باشد.
عبداللهیان به نقل خاطره‌ای در باب انتخاب محوریت این همایش پرداخت و عنوان کرد: یک روز خدمت یکی از اشخاصی که قدمی در راه معنویت دارد، رفتم و پس از اینکه ایشان مطالبی در باب معرفت و حقایق قرآن بیان کردند، بنده درباره همایش بانوان قرآن‌پژوه و نشریاتی که چاپ می‌شود، توضیحاتی دادم.
وی یادآور شد: آن بزرگوار که شخصی معنوی است و محضر اساتید بزرگ را درک کرده است بعد از شنیدن صحبت‌های من به آرامی لب به سخن گشود و آهسته گفت، شما باید بدانید هر کسی که بخواند در ایران فعالیت قرآنی انجام دهد و فعالیتش مورد توجه خداوند قرار گیرد و موفق و ماندگار باشد باید اذن خاص امام رضا(ع) را داشته باشد و بعد هم سکوت کرد و هیچ نگفت.
عبداللهیان در ادامه گفت: این جمله که همچون پیامی از غیب بود تأثیر خاصی روی بنده گذاشت و موجب شد تا همایش بانوان قرآن‌پژوه را با محوریت قرآن و امام رضا(ع) برگزار کنیم؛ ما در حقیقت این کار را از سرچشمه شروع کردیم تا فعالیت‌های قرآنی به این موضوع توجه کنند و بدانند اگر می‌خواهند فعالیتی انجام دهند باید با توجه به امام رضا(ع) و دعای حضرت فعالیت خود را آغاز کنند و ادامه دهند.
captcha