نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما» در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3455211
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
صبح امروز؛

نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما» در مشهد برگزار شد

گروه هنر: نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما» صبح امروز، ۳۰ آبان‌ماه با حضور جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما»، صبح امروز، 30 آبان‌ماه با حضور جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون و حامد محمدی، نویسنده و کارگردان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای مراسم که با 45 دقیقه تأخیر آغاز شد، حامد محمدی، کارگردان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، اظهار کرد: تعریف کلی برای سینمای دینی نمی‌توان ارائه داد هر موضوعی که قابل احترام و اخلاقی باشد، در قالب سینمای دینی گنجانده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تعریف مشخصی برای سینمای دینی داشت و نمی‌توان سینمای دینی و غیردینی را از هم تفکیک کرد، ادامه داد: سلیقه‌های شخصی مدیران موجب می‌شود که تعاریف متعددی برای سینمای دینی گذاشته شود و همین مسئله موجب شده تا کیفیت فیلم‌ها کاهش یابد.

سینمای دینی منسوب به یک المان خاص نیست

این کارگردان و نویسنده با اشاره به اینکه جشنواره‌های زیادی به یک باره مثل قارچ سبز شدند و در حال برگزاری هستند، بیان کرد: همه فیلم‌های ما دینی است در تمام فیلم‌های ما پیام اخلاقی وجود دارد و نمی‌توان سینمای دینی را به یک المان خاص منسوب کرد.

محمدی ادامه داد: فیلمی در ایران ساخته نمی‌شود که قابل احترام و اخلاق نباشد، به صرف اینکه بعضی از فیلم‌ها نتوانسته به خوبی پیام خود را به مخاطب برساند نمی‌توان گفت سینمای دینی دارای مؤلفه خاصی است؛ سینمای دینی به جای ظواهر و عناصر دینی به معنای دین می‌پردازد و چهارچوب مشخصی ندارد از همین رو واژه ماندگاری برای سینمای دینی وجود ندارد.

در ادامه نشست جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون، تفکر دینی را مؤلفه اصلی ساخت فیلم دینی دانست و عنوان کرد: در سینما برخلاف تلویزیون کارگردان آزادی اندیشه دارد به گونه‌ای که وقتی که یک فیلم در سینما در حال ساخت است، کارگردان تبدیل به مؤلف آن فیلم می‌شود.

جذابیت فیلم‌های دینی به غیرمستقیم حرف زدن است

عزتی با اشاره به اینکه جذابیت فیلم‌های دینی به غیرمستقیم حرف زدن است، بیان کرد: خیلی از سینماگرایان ما برای مسئولان و بالادستی‌ها کاری را تولید می‌کنند، در حالی که این امر این اشتباه است، ما باید فیلمی را تولید کنیم که حرف‌ها را به صورت غیرمستقیم به مخاطب القا کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌های ما دینی است به صرف اینکه فیلمی در آن از روحانیت یا تاریخ گفته نمی‌شود، نمی‌توان گفت آن فیلم، فیلم دینی نیست زیرا فیلمی که معنا و مفهوم آن با محوریت اخلاق باشد، فیلم دینی محسوب می‌شود.

عزتی با بیان اینکه ما اول باید به جنبه انسانیت یک روحانی در فیلم بپردازیم و بعد به موقعیت اجتماعی آن، تا تماشاچی به خوبی با آن ارتباط برقرار کند، افزود: مخاطب برای اینکه با نقش همزادپنداری کند، باید بازیگر خود را در قالب نقش احساس کند و خود را در کاراکترهایی از نقش بگذارد که برای مخاطب باورپذیرتر است.

captcha