رشد افکار رادیکالی غرب نتیجه بی‌توجهی به گزاره‌های غیرتجربی است
کد خبر: 3388629
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
ایمانی‌مقدم:

رشد افکار رادیکالی غرب نتیجه بی‌توجهی به گزاره‌های غیرتجربی است

گروه اندیشه: رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با اشاره به شکل‌گیری حلقه وین گفت: در این جریان نظرات مخالف بیان نشد و اصطلاح «بی‌معنا بودن» به مفاهیم غیرتجربی اطلاق گشت که نتیجه آن رشد افکار تند رادیکالی ضد دین و اخلاق و پایه‌ریزی جنگ جهانی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز، 26 مهر در اختتامیه چهارمین مرحله مسابقات ملی مناظره دانشجویی که به میزبانی استان مرکزی برگزار شد، گفت: تحولات عرصه‌های گوناگون جبهه‌های صلح و باطل از محافل علمی شروع می‌شود؛ امام هادی(ع) می‌فرمایند:«عمده تحولات در حوزه فکر و اندیشه رخ می‌دهد، در اجتماع مؤمنین است، که عقل‌ها زیاد می‌شوند و افکار زمینه رشد می‌یابند».

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در جبهه باطل تاثیر حلقه وین حتی تا اواخر قرن بیستم برکل فضای علمی سایه افکنده بود؛ که اگر این حلقه‌ها با ارائه نظرات مخالف همراه می‌شد می‌توانست در فضای عمومی جامعه مفید واقع شود در غیر این صورت نظرات یک طرفه منشا رفتارهای رادیکالی و غیرمنطقی می‌شود.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم افزود: در جریان حلقه وین نظرات مخالف ایراد نمی‌شدند و اصطلاح «بی‌معنا بودن» به مفاهیم غیرتجربی اطلاق می‌شد که نتیجه آن افکار تند رادیکالی ضد دین و اخلاق و پایه‌ریز جنگ جهانی شد.

ریاست دفتر نهاد مقام معظم رهبری گفت: فضایی باید طراحی شود تا افکار در تضاد قرار بگیرند و پیشرفت‌های تجربی و صنعتی مورد نقد واقع شوند و مناظرات در این زمینه می‌تواند کارگشا باشند، مناظره احیای آیات قرآنی است و شرکت در آن زنده کردن سنت حسنه است که در نهایت خیر کشور و مملکت در آن دیده می‌شود؛ البته مناظره شرایط و ضوابطی دارد که عدول از آن جایز نیست.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم اضافه کرد: آنچه در مناظره مدنظر است جدل احسن است؛ جدلی که بدون پیش فرض وارد می‌شود و با منطق گفتار به حق مطلق نزدیک می‌شود؛ این مناظره در راستای پیشرفت علم گام بلندی خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان به جدل شیطانی نیز اشاره کرد و گفت: این جدل زمینه‌ساز کینه است، با الفاظ گنگ و مبهم مغلطه می‌کنند و بین افراد جامعه ایجاد خصومت، مناظره‌ای احسن است که عالمانه و در شأن دانشگاه و فضای دانشجویی برگزار شود؛ چنانچه امام حسین(ع) می‌فرمایند:«من دلائل عالم انتقاده لحدیثه: نشانه عالم این است که کلامش را دربوته نقد می‌گذارد».

خبرنگار: ریحانه قاسمی

captcha