والاترین جایگاه انسان در قرآن، مقام خلیفه‌الهی است
کد خبر: 3382096
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

والاترین جایگاه انسان در قرآن، مقام خلیفه‌الهی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مصطفی فریدونی حافظ کل قرآن کریم با اشاره به جایگاه انسان در کلام وحی گفت: والاترین جایگاهی که در قرآن برای انسان بیان شده، مقام خلیفه‌الهی است.

مصطفی فریدونی حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: یکی از مهمترین تمایزات انسان نسبت به دیگر مخلوقات الهی روح او است که در قرآن بسیار به آن اشاره شده است.

وی اظهار کرد: در آیه 85 سوره اسراء با اشاره به اینکه انسان اطلاعات کمی درباره روح دارد، می‌فرماید : «وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلًا؛ و درباره روح از تو مى‏‌پرسند بگو روح از فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است».

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: مهمترین نکته‌ای که درباره روح انسان می‌توان به آن اشاره کرد بحث الهی بودن روح انسان است که این نکته در آیات متعددی از قرآن کریم از جمله در آیاتی از سوره سجده و حجر به آن اشاره شده است.

فریدونی ادامه داد: در آیه 9 سوره سجده در تبیین مراحل خلقت انسان آمده« ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ؛ آنگاه او را درست‏‌اندام کرد و از روح خویش در او دمید و براى شما گوش و دیدگان و دلها قرار داد چه اندک سپاس مى‏‌گزارید»

وی با اشاره به اینکه که در قرآن اشاره شده که همین روح الهی موجب شد خداوند به فرشتگان فرمان دهد بر انسان سجده کنند، افزود: در آیه 29 سوره حجر بیان شده « فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ؛ پس وقتى آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم پیش او به سجده درافتید»

این حافظ کل قرآن کریم گفت: والاترین جایگاهی که در قرآن برای انسان بیان شده، مقام خلیفه الهی است که نشأت گرفته از همین روح الهی اوست و موجب برتری انسان در میان سایر مخلوقات الهی شده است و و نمونه کامل و تمام خلیفه و جانشین خدا در زمین ائمه(ع) هستند.

فریدونی اظهار کرد:  البته در برخی از موارد قرآن کریم ویژگی‌های روحی انسان را آسیب شناسی کرده و بیان می‌دارد کسانی که از معنویت فاصله می‌گیرند، حجابی میان آنان و حقیقت قرار می‌گیرد و در قرآن به این مسئله اشاره شده است.

وی یادآور شد: در آیه 45 سوره اسراء با اشاره به این نکته می‌فرماید:« و اذا قرأتَ القرآنَ جَعَلنا بَینکَ و بَینَ الذینَ لا یؤمنونَ بالاخرة ِحِجابا ًمَستُورا ً؛ هرگاه قرآن می‌خوانی میان تو و کسانی که به قیامت ایمان ندارند ، حجابی ناپیدا قرار می‌دهیم».

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
|
-
|
۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۷:۰۷
0
0
آفرین به تو دوست عزیز. گل گفتی.
captcha