از حج ابراهیمی تا کرب‌وبلای حسینی/ عرفات؛ قیامی از خود به سوی خدا
کد خبر: 3366491
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴

از حج ابراهیمی تا کرب‌وبلای حسینی/ عرفات؛ قیامی از خود به سوی خدا

گروه اجتماعی: روزهای ماه ذی‌الحّجه را یکی‌یکی پشت سر می‌گذاری، بدان امید که عرفه فرا رسد و تو دل به ذات لایزال الهی دهی تا جرعه‌ای از رحمت بی پایان پروردگار در وجودت ریخته شود و سربلند از عرفات به قربانگاه درآیی همانگونه که اباعبدالله(ع) حج خود را ناتمام و عرفات را در کربلا جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فضیلت و عظمت ماه ذی‌الحّجه به عنوان یکی از چهار ماه حرام و داری حرمت بدان جهت است که روز عرفه و دو عید بزرگ قربان و غدیر در این ماه شریف قرار دارند.

بخشاش بندگان در عرفه

در شرافت روز عرفه، همین بس که بر اساس روایات کسی که در لیالی قدر بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نخواهد شد مگر آنکه در صحرای عرفات حاضر شده و روز عرفه را درک کند.

اعتراف مردم به گناهان خود در این سرزمین همچون اعتراف و توبه حضرت آدم(ع) بعد از هبوط، رسیدن به صبر بعد از تحّمل رنج و شناختی که ابراهیم خلیل(ع) در این مکان در اثر آموزش مناسک حّج توسط جبرئیل امین به دست می‌آورد، نمونه‌ای از علل نام گذاری این سرزمین بدین نام، بیان شده است.

خدایا گفتی بیا آمدم، گفتی از کسی غیر من چیزی نخواه؛ نخواستم و اینک تو و من؛ اینک کرم تو و این وجود گرفتار در موج‌های هوا و هوس ...

در پی گمشده خود در عرفات

شاید خدا می‌خواهد آدمی در وادی عرفات گمشده خود را بیابد، مگر نه اینکه تو خود گم شده خود هستی، پس حرکتی از خود به خود تا به خدارسیدن در این صحرا باید. تو چه را می‌جویی؛ آمده‌ای تادر این بیایان لم یزع تنها تو باشی و خدا و بگویی هر آنچه را که حائل‌های دنیا و زندگی روزمره مانع آن است. اینجاست که ابراهیم خلیل(ع) شناخت راز و رمز رؤیاهایی را که از قربانی کردن فرزند خبر می داد؛ اینجاست که باید تنها تو باشی و تنها او ...

در این روز حق تعالی، خود به شکل ویژه بندگان را به عبادت و طاعت دعوت کرده و ناز دل شکسته می‌خرد، هر دستی که به سویش بلند شود، آن طرف دست خداست که او را می‌گیرد. آن یکتای بی‌همتا می‌خواهد تا بر انسان رحمت بی‌پایانی را نثار کند و به بهانه دیگری آن‌ها را ببخشد، به ویژه آنکه اگر مردم به شکل دسته‌جمعی به دعا روی آورند.

شهادت مسلم بن عقیل در روز عرفه

از طرفی به گواهی تاریخ در این روز مسلم بن عقیل پسر عم سیدالشهدا(ع) در کوفه به شهادت رسیده است. بدین‌گونه که وی بعد از رسیدن نامه‌های دعوت بسیار از سوی مردم کوفه به امام حسین(ع)، به دستور ایشان و به عنوان سفیر و نماینده حضرت، مصادف با 15 رمضان سال 60، راهی کوفه می‌شود و همزمان با پنجم شوال مورد استقبال و بیعت مردم قرار می‌گیرد، از همین رو مسلم مصادف با 11 ذی‌القعده نامه‌ای به اباعبدالله(ع) نوشته و از حضرت می‌خواهد که عازم کوفه شود.

اما در هشتم ذی‌الحّجه هانی بن عروه از بزرگان کوفه به جهت پناه دادن به مسلم، توسط عبیدالله بن زیاد به شهادت می‌رسد و به دنبال آن مسلم با سپاهی از کوفه خارج می‌شود. اما بیعت‌کنندگان فرستاده امام را تنها گذاشته و از اطرافش پراکنده می‌شوند؛ او نیز در خانه پیرزنی به نام طوعه در کوفه پنهان می‌شود. در همین روز نیز سیدالشهدا(ع) از حّج تمتع خارج شده و عمره می‌گذارند و از مکه به مقصد کوفه خارج می‌شوند.

نخستین شهید قیام حسینی

سرانجام مصادف با نهم ذی‌الحّجه، مسلم بن عقیل دستگیر و با زدن سرش بر بالای دارالاماره کوفه به شهادت می‌رسد. اینجاست که نخستین شهید راه نهضت حسینی در خون خود می‌غلتد در حالی که زمزمه «حسین(ع) به کوفه نیا؛ کوفیان وفا ندارند» را بر لب دارد.

جناب مسلم بن عقیل بن ابی‌طالب عموزاده امام حسین(ع) و همسر رقیه(س) دختر امام علی(ع) است که به شجاعت نیز مشهور بوده و اباعبدالله(ع) به وی لقب ثقه داده‌اند.

روزهای ماه ذی الحّجه را یکی یکی پشت سر می‌گذاری، بدان امید که عرفه فرا رسید و تو دل به ذات لایزال الهی داده و دستانت را به آسمان ملکوت پروردگار در روز با شرافت و بزرگ عرفه گره زده تا جرعه‌ای از رحمت بی پایان پروردگار در وجودت ریخته شود و سربلند از عرفات به قربانگاه درآیی همانگونه که اباعبدالله(ع) حج خود را ناتمام و عرفات را در کربلا جست‌وجو کرد.

قرائت دعای عرفه

عرفه که به روز نیایش و راز و نیاز با پروردگار و خلوت کردن با او معروف و مشهور است و برای روزه گرفتن و زیارت امام حسین(ع) در آن فضیلت بسیار بیان شده است، با قرائت دعای عرفه سیدالشهدا(ع) در آستانه غروب خورشید به پایان می‌رسد.

چه بزرگ سعادتی است که روز عرفه در زیر قبه ارباب بی کفن ندای لبَّیک اللّهمّ لبَّیک، لبَّیک لا شریک لک لبَّیک، سر دهی؛ خوشا بر احوال آنان که در وادی عرفات وقوف دارند، پُر رمز و راز سرزمینی است، عرفات ...

نمی‌دانم چه ارتباطی میان کرب‌وبلای حسین(ع)، خون خدا و سرزمین عرفات است که حضور در آنجا حرمت حضور در عرفات را دارد و خداوند به زائران آن نگاه ویژه دارد، چه پر رمز و راز سرزمینی است، عرفات ... کاش بتوانیم این روز را درک کرده و قطره‌ای از پذیرفته‌شدگان در سیل رحمت پروردگار باشیم.

زهرا قندهاری

captcha