جلسه شورای هماهنگی برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3337922
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

جلسه شورای هماهنگی برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: جلسه شورای هماهنگی برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه شورای هماهنگی برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت با حضور اعضای شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت صبح امروز، 11 مردادماه در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد.

بر اساس این گزارش سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به اینکه به برکت جشن‌های دهه ملی کرامت ستادی تحت عنوان ستاد مردمی جشن‌های دهه کرامت پایه‌ریزی شده است، اظهار کرد: این ستاد با 31 شعبه در استان‌های مختلف ایران فعالیت می‌کند که ریاست آن هم اکنون بر عهده حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 دستگاه نهاد، انجمن، تشکل سازمان نهاد و ... در مجموعه ستاد جشن‌های دهه کرامت در استان خراسان رضوی فعال هستند، افزود: هماهنگی برنامه‌های امسال از دو ماه قبل آغاز شده است، بر این اساس 16 ستاد ویژه از جمله ستاد ویژه اماکن متبرکه، ایثارگران، بانوان، امور هنری، روستایی، امور استان‌ها و بین‌الملل، دانشگاهیان، نخبگان و ستاد ویژه ارزیابی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تلاش شده برنامه‌های دهه کرامت امسال با تنوع بیشتر نسبت به سال گذشته برگزار شود، ادامه داد: قریب به 400 هزار برنامه برای دهه کرامت در کشور برگزار می‌شود که 300 هزار برنامه آن در خراسان رضوی اجرایی می‌شود.

در ادامه جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) اظهار کرد: روزی معنوی مردم از ساحت مقدس امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به دست می‌آید، از همین رو باید قدردان این مکان‌های مقدس باشیم.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم زندگی مردم حرم محور باشد، افزود: در جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) تلاش می‌کنیم بخش علمی را تعمیق بخشیم چرا که امام جمعه مشهد در سال گذشته تأکید بر این بخش در جشن‌های دهه کرامت داشتند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه آروز داریم به عنوان سربازان جنگ نرم در این فضا وارد شویم، ابراز کرد: در فضای مسموم جنگ فرهنگ که امروزه وجود دارد باید به بعد علمی و فرهنگی اسلام توجه شود، از همین رو همه تلاش خود را برای ترویج فرهنگ رضوی به کار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه افرادی توان و امکان زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) را ندارند، گفت: با برپایی جشن‌های امام رضا(ع) و برافرشتن پرچم حرم مطهر ایشان در جای جای مختلف جهان، به دنبال این هستیم که همه مردم بتوانند از سقاخانه حرم امام رضا(ع) بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال جشن‌های دهه کرامت در 79 کشور و 718 نقطه جهان برگزار می‌شود، ابراز کرد: امسال به برکت پرچم مبارک امام رضا(ع) جشن‌های دهه کرامت در نقاط مختلف جهان برافراشته می‌شود تا به مردم ثابت کنیم که شیعیان اهل بیت(ع) در همه جای دنیا وجود دارد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت شاهد برگزاری جشن‌های دهه کرامت با انسجام بیشتر نسبت به سال گذشته هستیم، اظهار کرد: امام رضا(ع) فرموده‌اند: «دوستی و محبت با شیعیان ریشه در محبت اهل بیت(ع) دارد و محبت اهل بیت(ع) ریشه در محبت رسول خدا(ص) و خالق هستی دارد»، لذا اگر در پی ارتباط با خدا هستید باید ارتباط خود را با اهل بیت(ع) و رسول اکرم(ص) پیوند دهید.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی به بهره‌‌گیری لازم از ظرفیت موجود شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد و ادامه داد: باید حداقل 400 هزار برنامه متنوع در دهه کرامت در خراسان رضوی اجرا شود که محور اصلی این برنامه‌ها در حرم و بقاع متبرکه باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در برنامه‌ریزی‌های جشن دهه کرامت از روستاها غافل هستیم، ابرازکرد: مـتأسفانه دیش‌های ماهواره در روستاها وجود دارد اما ما برنامه‌های فرهنگی را در روستاها اجرا نمی‌کنیم، از همین رو توسعه فعالیت‌های فرهنگی در روستاها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در پایان جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با بیان اینکه جشن‌های دهه کرامت و جهانی‌سازی اسلام یک ایده بسیار جالب برای آمادگی ظهور امام زمان(عج) است، اظهار کرد: بهترین ابزار برای جهان اسلام، حرکت نهاد مقدس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است که این حرکت عظیم و ارزشی برپایه جشن‌های دهه کرامت بنا نهاده شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه جشن‌های دهه کرامت به جهانی‌سازی اسلام کمک می‌کند، افزود: در عرصه فرهنگ‌سازی از هر فرهنگ دنیا نیرومندتر هستیم و هیچ مکتب، جریان و ایدئولوژی در قدرت فرهنگ‌سازی به ما نمی‌رسد زیرا توان ما به نحوی است که هر ظرفیت در جهان اسلام در استخدام فرهنگسازی مکتب ما قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تحقیق و پژوهش، نوع پیونددادن معارف فکری و عقلانی ولایت با هیجان و گرایش عاطفی مردم نسبت به اهل بیت(ع) مهم تلقی می‌شود، ابراز کرد: اگر خاطرات اهل بیت(ع) یا خاطرات مردم با اهل بیت(ع) جمع‌آوری شود، مردم ارتباط عاطفی در این زمینه برقرار می‌کنند، از همین رو اگر در فرهنگ‌سازی که رسالت اصلی بنیاد امام رضا(ع) است، مسائل عاطفی در نظر گرفته شود، می‌توان با مردم ارتباط برقرار کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه امام رضا(ع) خود حضور مردم و زائران را مدیریت می‌کند، ادامه داد: بخش عمده فرهنگ جامعه ما را خود امام رضا(ع) مدیریت می‌کند، از همین رو این مسئله با حوزه شخصیتی امام رضا(ع) پیوند می‌خورد که می‌توان از آن در جشن‌های دهه کرامت استفاده کرد.

captcha