بصیرت؛ پیام دعای روز هفدهم رمضان/ عمل صالح باید همراه با بصیرت باشد
کد خبر: 3322645
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
گوهری مطرح کرد:

بصیرت؛ پیام دعای روز هفدهم رمضان/ عمل صالح باید همراه با بصیرت باشد

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد گفت: ویژگی خاص عمل صالح این است که همواره با بصیرت و شعور همراه است و به قصد قربت و خالصانه و باید برای خدا انجام شود و از لهو و بیهودگی دور است و در خدمت اجتماع است.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: قبل‌از این‌که به شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان بپردازیم باید بدانیم که نماز شب هجدهم ماه مبارک رمضان شامل چهار رکعت است که در هر رکعت حمد و 25 بار سوره کوثر خوانده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در کتب مذهبی ما شیعیان برای روزهای ماه مبارک رمضان اعمال و ادعیه خاصی آورده شده است، ادامه داد: در ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان برای روز هفدهم دعایی آورده شده است که می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به‌سوى کارهاى شایسته هدایت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، اى آن‏‌که نیاز به‏ روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آن‌چه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست».
گوهری با اشاره به این‎که در عمل اسلامی زمینه‌های عمل، انگیزه و نیت عمل ارزش‌آفرین است نه منافع عمل، عنوان کرد: آن‌چه امروز برخی انسان‌ها را از عمل صالح دور می‌کند توجه به همین نکته مهم است که انسان وقتی کاری را انجام می‌دهد باید دید که انگیزه عمل چیست؟ چراکه در این صورت است که ارزشمند یا بی‌ارزش بودن آن پیدا می‌شود.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که انسان صاحب اختیار است لذا هم می‌تواند صالح باشد و برعکس می‌تواند عمل بد انجام داده و شر شود، اظهار کرد: بنابراین در روز هفدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته و صالح باشد.
وی تصریح کرد: عمل صالح همان کارهای خوب و شایسته است که امروز آن‌را از خداوند می‌خواهیم و می‌گوییم «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ؛ خدایا مرا در این ماه به سوى کارهاى شایسته هدایت فرما».
گوهری با اشاره به این‌که عمل صالح از ایمان جدا نیست، اظهار کرد: ویژگی خاص عمل صالح این است که همواره با بصیرت و شعور همراه است و به قصد قربت و خالصانه و باید برای خدا انجام شود و از لهو و بیهودگی دور است و در خدمت اجتماع است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، ادامه داد: در عمل صالح خود محوری وجود ندارد و منافع عمومی بر منافع شخصی ترجیح دارد.
وی افزود: آن‌چه ارزش عمل صالح را از بین می‌برد نبود درک، بصیرت، شعور و قصد قربت است، چراکه اگر انسان کاری انجام دهد که در انجام آن بصیرت و قصد قربت وجود نداشته باشد ارزش ندارد.
حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که عملی که دارای درک، بصیرت، شعور و قصد قربت نباشد عمل صالح محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: لذا ما در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که در کارهایم به من شعور، بصیرت، درک و اخلاص نیت عطا کن و مرا به سوی این ارزش‌ها هدایت کن و کسی‌که به این مرحله رسید یعنی به ایمان رسیده و بهشت نزدیک‌تر شده است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که عبادت بهترین پاسخ به نیازهاست، اظهار کرد: کسی‌که اعمال صالح انجام نمی‌دهد حالت طغیان و غرور دارد و به کار ناپسند دست می‌زند و از بسیاری از راه‌های کمال و سعادت باز می‌ماند، این درحالی است که در ماه مبارک رمضان گرسنگی و روزه باعث شکسته شدن اعمال شهوانی و نیروهایی که انسان را منحرف می‌کند، می‌شود.

شهوت کلامی و جنسی عامل بیشتر گناهان کبیره است

وی تأکید کرد: شهوت کلامی و جنسی عامل بیشتر گناهان کبیره است که شکستن آن‌ها باعث سعادت و رستگاری انسان است.
گوهری با بیان این‌که گرسنگی باعث بیداری انسان شده و منشاء خیر و برکت است که موجب شب زنده‌داری در ماه رمضان و رسیدن به مقام محمود است، تصریح کرد: ما در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که خدایا ما را به اعمال صالح برسان که در این دعا این‌گونه بدست می‌آید که با روزه گرفتن امیال نفسانی انسان کم شده و به‌سمت اعمال صالح حرکت می‌کند که تا رسیدن به مقام محمود رویش حسنات و ریزش گناهان را به همراه دارد.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که ما در فراز دیگر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ؛ و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور»، بیان کرد: در این فراز می‌گوییم خدایا آرزو و حاجات شرعیه مرا برآورده کن و از خدا می‌خواهیم که حاجات ما را برآورده سازد.
وی، با بیان این‌که برآورده شدن مناجات انسان به این بستگی دارد که آیا همزمان که دعا می‌کند به کسی دیگر امیدوار است یا نه؟ عنوان کرد: اگر می‌خواهیم دعایمان مستجاب شود باید با دل مراجعه کنیم و اگر به کسی دیگر به‌جز خدا امید داریم او را صدا نزنیم در غیر این صورت خدا را صدا بزنیم که جواب می‌گیریم.
گوهری تأکید کرد: باید صاحب، کاسب و برآورنده همه آرزوها را فقط خداوند بدانیم و کسی دیگر را شریک او قرار ندهیم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که خدا بر همه چیز عالم است و خواسته قلبی ما را می‌داند، خاطرنشان کرد: فقط کافی است تنها خداوند را صاحب خود بدانیم و به این موضوع ایمان قلبی پیدا کنیم.
وی با اشاره به این‌که اگر واقعاً «ایاک نستعین» شدیم خداوند همه حاجات ما را برآورده می‌کند، ادامه داد: نمی‎توان حاجات خود را با زبان از خداوند بخواهیم اما دلمان پیش کسی دیگر باشد چراکه این کار شریک قائل شدن برای خداوند است، لذا در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم «یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ؛ اى آن‏که نیاز به‏ روشنگرى و پرسش ندارد».
گوهری با بیان این‌که ما در فراز آخر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که «السُّؤَالِ یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ؛ اى آگاه به آن‌چه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست»، تصریح کرد: خدا بر همه چیز عالم و آگاه است، او همه درون، خواسته‌ها و آرزوهای بندگانش را می‌داند و ناشر بر همه اعمال، رفتار، کردار و گفتار ماست و اگر او را مالک خود بدانیم و با او باشیم کارهای ما را درست می‌کند.
مسئول عقیدتی سیاسی ـ نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در پایان گفت: از خداوند درخواست داریم که به برکات این ماه و دعای امروز همه خواسته‌هاو حوائج شرعی همه مسلمانان و شیعیان امام علی(ع) را برآورده به‌خیر گرداند.

captcha