دانشگاه‌ها سیاست‌زده نشوند
کد خبر: 2616822
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

دانشگاه‌ها سیاست‌زده نشوند

گروه سیاسی: یکی از مراجع ‌تقلید شیعیان با تأکید بر توجه دانشگاهیان به مسائل سیاسی، سیاست‌زدگی را آفت بزرگی برای دانشگاه‌‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعیان شب گذشته، 17 آذر در دیدار رئیس و جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی با ایشان با بیان این‌که دانشگاه‌ها در حال سیاست‌زده شدن‌ هستند، گفت: بر اساس آنچه به ما گفته‌اند دلیل این است که از همان ابتدا شعارهایی که در روز دانشجو داده‌اند تنها شعارهای سیاسی بوده است.

وی با بیان اینکه شعار اصلی دانشگاه‌ها باید رفع نیازها، کمبودها و پیشرفت علمی باشد نه شعارهای سیاسی، گفت: درست است که دانشگاهیان و دانشجویان صاحب‌نظر باید در مسائل سیاسی اظهارنظر کنند و فردی مخالف این موضوع نیست، ولی این‌که شعار اصلی سیاسی باشد مقداری نگران‌کننده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که اسلام جامعه‌ای سالم، پیشرفته و پیشرو می‌خواهد، بیان کرد: جامعه جاهل و عقب‌افتاده نه افتخار بوده و نه اسلام طرفدار آن است، لازمه پیشرفت نیز پیشرو و پیش‌قدم بودن در علوم است، عزت بدون دانش در علوم مختلف امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اکنون غربی‌ها که افکار و برنامه‌های خود را بر ما تحمیل می‌کنند به سبب تفرق در علوم مختلف است، به‌گونه‌ای که در گوشه‌ای از دنیا نشسته و خود را تصمیم‌گیران دنیا بیان می‌کنند، می‌گویند فلان چیز باید تحریم شود و فلان چیز باید برداشته شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم پیشرفت در صنایع مختلف را یکی از عوامل زورگویی غرب بر کشورهای اسلامی خواند و عنوان کرد: اگر بخواهیم جلوی این زوگویی‌ها را بگیریم باید در علوم مختلف به‌ویژه نظامی پیشرفت کنیم.

وی یادآور شد: اکنون وقتی کشور ما می‌تواند در دانش نظامی وسایلی همانند پهپاد که غربی‌ها می‌سازند را بسازد، استقلال خود را به دنیا نشان می‌دهد؛ تا زمانی که دست خود را به سوی آنها دراز کنیم وابسته شان می‌شویم.

وابستگی علمی وابستگی فرهنگی ـ سیاسی را در پی‌دارد

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نتیجه وابستگی علمی را وابستگی فرهنگی ـ سیاسی عنوان کرد و گفت: اگر وابسته آنها باشیم حتی فرهنگ فاسد خود را به ما تحمیل می‌کنند، باید سعی کنیم در علوم پیشرو باشیم.

وی افزود: برای پیشرو بودن در علوم نباید تنها به پژوهش‌های ذهنی و مقاله نویسی قناعت کنیم، باید از علوم در جنبه‌های کاربردی استفاده کنیم، یعنی علوم را تا سر حد پیاده شدن در نیازهای مردم بیاوریم، وگرنه سلسله علومی که محدود در دانشگاه و مقالات باشد افتخار نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم علم نافع و با ارزش را علم رفع کننده مشکلات خواند و گفت: هر علمی که گره‌ای را باز نکند شبه علم است،‌ علم آن است که گره ای از گره‌های جامعه را باز کند.

وی ادامه داد: باید به دانشگاه‌ها مدام توصیه کرد علوم باید کاربردی و گره‌گشا باشد، دانشجویان نیز باید اساس فکری خود را همین مبحث قرار دهند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این‌که اسلام طرفدار علم به صورت مطلق است، اظهار کرد: حتی در مباحث فقهی داریم که کسب علوم مورد نیاز جامعه واجب کفایی بوده و عده‌ای باید به‌دنبال آن بروند؛ در صورتی که اگر به اندازه کفایت نباشد واجب عینی می‌شود و خود این موضوع نشانگر آن است که رابطه عالم دین با علمای دیگر علوم رابطه‌ای جداناپذیر و نزدیک است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: حتی می‌بینیم در کنار حوزه‌های علوم دینی علمای علوم دیگر نیز پرورش یافته‌اند؛ اسلام برخلاف مسیحیت رابطه تنگاتنگی با تمام علمای علوم مختلف دارد، اسلام عکس آنچه مسیحیت در قرون وسطا با علما و دانشمندان برخورد می‌کرده را بیان می‌کند.

captcha