شرط تحقق اقتصاد مقاومتی سیاست‌گذاری در اصلاح الگوی مصرف است
کد خبر: 1458097
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

شرط تحقق اقتصاد مقاومتی سیاست‌گذاری در اصلاح الگوی مصرف است

گروه اجتماعی: حجت‌‌الاسلام اسداللهی با اشاره به اینکه شرط تحقق اقتصاد مقاومتی سیاست‌گذاری در اصلاح الگوی مصرف است، گفت: عادت‌ها، سنت‌ها و روش‌های غلط زندگی از مهمترین عوامل مؤثر در اسراف‌گری هستند.


حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه در ارزش‌ها و باورهای اسلامی مقابله با اسراف مورد تأکید قرار گرفته، گفت: افرادی که صرفه‌جویی و قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند از فقر و بدبختی نجات می‌یابند و شرافت، عزت اجتماعی و رضایت و خشنودی الهی را به‌دست می‌آورند.



وی صرفه‌جویی و قناعت را مایه آرامش روحی و روانی انسان‌ها دانست و افزود: در آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دستورات بسیار زیادی در زمینه پرهیز از اسراف داریم و این مسئله تنها به خوراک اختصاص ندارد.



بهره‌گیری از منابع قرآنی در اصلاح الگوی مصرف



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در آموزه‌های دینی داریم که کسی‌که اعتدال و میانه‌روی را رعایت کند فقیر نمی‌شود، بیان کرد: باید با استفاده از منابع قرآنی، روایی و تبیین سیره انبیا و بزرگان دینی فرهنگ مصرف را در جامعه اصلاح کرد تا در استفاده از منابع الهی صرفه‌جویی شود.



وی با بیان اینکه کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی‌های پی‌درپی بخش کشاورزی و منابع آبی دچار مشکل جدی شده، یادآور شد: اگر مردم به اهمیت و آثار صرفه‌جویی در زندگی فردی و اجتماعی خود آگاه باشند خود به‌سمت قناعت در مصرف و بهره‌وری پیش می‌روند. 



اسدالهی با تأکید بر اینکه عادت‌ها، سنت‌ها و روش‌های غلط زندگی از مهمترین عوامل مؤثر در اسراف‌گری هستند و مبارزه با نفس راه نجات از اسراف است، عنوان کرد: رعایت الگوی مصرف کمک مؤثری به نهادینه‌شدن تحقق اقتصاد مقاومتی می‌کند.



حماسه اقتصادی با اصلاح الگوی مصرف  و تحمل تحریم‌ها محقق می‌شود



وی با بیان اینکه تحقق حماسه اقتصادی تنها با کمک مردم و صرفه‌جویی و تحمل تحریم‌ها ممکن می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری در رهنمودهای اخیر خود به دولتمردان اظهار داشتند که باید با وجود تحریم‌ها و تهدیدها برای پیشرفت اقتصاد برنامه‌ریزی کنند.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال و تا زمانی‌که الگوهای مصرفی مردم اصلاح نشود تحقق اصول اقتصاد مقاومتی هم ممکن نخواهد بود، اظهار کرد: متأسفانه امروزه مردم نسبت به فرهنگ صرفه‌جویی بی‌تفاوت هستند که این موضوع اگر مورد تجدیدنظر قرار نگیرد ضررهای جبران‌ناپذیری را در درازمدت به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.



اسدالهی ادامه داد: زمانی رهنمودهای ایشان در کشور محقق خواهد شد که مردم قناعت و صرفه‌جویی را الگوی زندگی خود قرار دهند و دولتمردان هم از توانایی و استعداد استان‌های کشور در زمینه تولید کالاهای گوناگون نهایت استفاده و بهره‌برداری را داشته باشند.



وی با اشاره به اینکه مصرف در فرهنگ اسلامی الگوهای متغیری دارد و با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف متفاوت است، گفت: امروزه باید مردم در مصرف کالاهای اساسی الگوی مصرف را رعایت کرده و به جای تجمل‌گرایی به قناعت روی آروند تا با مدیریت تورم کشور از بحران خارج شده و زمینه حمایت از سرمایه ایرانی و کار ایرانی فراهم شود.

captcha