توسل به اهل‌بیت(ع) سرمایه‌های معنوی انسان را حفظ می‌کند
کد خبر: 1437402
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم:

توسل به اهل‌بیت(ع) سرمایه‌های معنوی انسان را حفظ می‌کند

گروه اندیشه: توسل به انسان‎های مقدس چون اهل‌بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) و کمک خواستن از آنان در حفظ سرمایه‎های معنوی انسان مؤثر خواهد بود.

حجت‎الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بیاری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، گفت: انسان‎ها در ماه رمضان همچون تاجرانی هستند که فرصت مناسبی برای تجارت و کسب سود به دست آورده‎اند.

وی با بیان این‌که در روایات بسیاری به آثار مربوط به ماه رمضان اشاره شده است، اظهار کرد: یکی از مواردی که می‎توان به آن اشاره کرد، دعای وداع با این ماه است که در آن از سرمایه‏‌های عظیمی صحبت می‏‌کند که انسان کسب کرده است، البته سرمایه‎های معنوی در آن بسیار بیشتر است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) قم اظهار کرد: در عملیات‎‎های دفاع مقدس رزمندگان، دشمنان را وادار به عقب‏‌نشینی کرده و در مناطق مستقر می‎شدند، اما آنچه پس از این مرحله، از اهمیت بالایی برخوردار بود، حفظ آن منطقه بود و نه مستقر شدن در آن که در حفظ این مناطق نیز مسائل و مشکلات بسیاری وجود داشت و رزمندگان اسلام شهدای بسیاری را تقدیم دفاع از خاک و ارزش‌های خود می‎کردند.

حجت‌الاسلام بیاری ادامه داد: در ماه رمضان نیز اعمالی انجام شده و شیطان را به دوری وادار کرده است و لذا در ماه‎‏های شوال و دیگر ماه‏‎ها باید بکوشیم تا سرمایه‎های کسب شده را حفظ کنیم و اجازه ندهیم شیطان دوباره در وجود ما راه پیدا کند و وسوسه‎های شیطانی را نیز از خود دور سازیم که در غیر این صورت اجازه ورود دشمن را خواهیم داد.

ارزش سرمایه‌های معنوی نیاز به باورمندی دارند

وی عنوان کرد: اولین نکته در حفظ پیامدهای معنوی این است که باور کنیم سرمایه‌‏دار شده‎ایم و اگر این باور ایجاد شده و بدانیم چه کارهایی می‌‌‏توانیم با سرمایه‎های خود انجام دهیم در حفظ آن نیز می‎کوشیم؛ اما اگر چنین نباشد سرمایه‎های خود را از دست می‎دهیم، همچون کودکی که پولی به دست آورده است اما چون باور به ارزش آن ندارد، به راحتی سرمایه خود را از دست می‎دهد. لذا تنها کافی است که ارزش سرمایه‎های خود را دانسته و در حفظ آن بکوشیم.

حجت‎الاسلام بیاری تأکید کرد: نکته دوم باور به تلاش شیطان در گرفتن سرمایه‎های عظیم انسانی است؛ چراکه شیطان پس از ماه رمضان با انرژی مضاعف تلاش در از بین بردن اعمال دارد و متأسفانه گاهی حتی در روز اول عید این سرمایه‎‏ها از دست انسان می‎رود.

این مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: نکته سوم در حفظ اعمال و سرمایه‎‏ها به روز و آنلاین کردن آن‎‏ها است؛ در طول ماه رمضان اعمال عبادی و معنوی بسیاری همچون دعا، قرائت قرآن، اقامه نماز را انجام داده‎ایم اما باید توجه داشته باشیم اگر این فضایل و سرمایه‏‌های کسب شده را به‌کار نبندیم از بین خواهند رفت حال آنکه با تکرار و به کار گرفتن اعمال خویش می‎توان آن‏ها را به روز کرد که در غیر این صورت به مرور زمان آثار آن از بین می‎رود.

ارتباط با افراد سالم و مورد اعتماد در حفظ سرمایه‎های کسب شده در ماه رمضان مؤثر است

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) قم گفت: نکته چهارم در حفظ سرمایه‎های کسب شده، ارتباط با افراد سالم و مورد اعتماد است، زیرا در صورتی که سرمایه‎های بسیاری در دست داشته باشیم اما دوستان و هم‏نشینان خوبی نداشته باشیم داشته‎های خود را از دست خواهیم داد حال آنکه حشر و نشر با دوستان خوب و متدین نه تنها سرمایه‎ها را از کف نمی‎برد بلکه در حفظ آن نیز یاری می‎کند.

وی ادامه داد: توسل به انسان‎های مقدس چون اهل‌بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) و کمک خواستن از آنان نیز در حفظ سرمایه‎های معنوی انسان مؤثر خواهد بود.

حجت‎الاسلام بیاری با بیان این‌که در توصیه‎ها گاهی فرض بر این است که افراد باور به حضور سرمایه و نقش آن برای روح جهت رسیدن به قرب الهی دارند، اضافه کرد: جهان‎بینی انسان‎ها باعث بروز این باورها می‌شود و منشأ آن به باورهای اولیه وجودی انسان‌ها بر می‌گردد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر سرمایه‎های معنوی معنا نداشت و در عالم وجود آن‎ها قطعی نبود، هرگز از سوی خداوند متعال توصیه به دعا و ارتباط قلبی با اهل‎بیت(ع) و نیز کسب فضایل اخلاقی نمی‎شد.

captcha