نهج‌البلاغه بهترین منبع استنباط اندیشه‌های سیاسی اسلام است
کد خبر: 1411078
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

نهج‌البلاغه بهترین منبع استنباط اندیشه‌های سیاسی اسلام است

گروه سیاسی: کارشناس تبلیغ در خراسان جنوبی با تأکید بر ضرورت استنباط اندیشه‌های سیاسی اسلام و ارائه آن به جامعه اسلامی، گفت: نهج‌البلاغه بهترین منبع در اجرای سیاست‌های عالمانه و هدفمند است.


حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تبلیغ در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، درباره شخصیت فکری امام علی(ع) و جایگاه ایشان گفت: امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) مهم‌ترین وظیفه خود را جمع‌آوری، تدوین و آموزش قرآن برای تازه مسلمانان می‌دانستند.



امام علی(ع)؛ عالم قدرتمندی که محور فکری اسلام است



وی با بیان اینکه امام علی(ع)، عالم قدرتمندی است که محور فکری اسلام است، بیان کرد: خطابه‌ها، نامه‌ها و کلمات امام علی(ع) که برخی از آن‌ها را سید رضی و برخی را اسکافی جمع‌آوری کرده، شاهدی بر این نکته است که آن حضرت متفکری بی‌نظیر در فهم آیات قرآن و استنباط اندیشه‌های سیاسی اسلام و ارائه آن‌ها به جامعه اسلامی بود.



این کارشناس تبلیغ با اشاره به اینکه فرمایشات حضرت علی(ع) در مورد فلسفه سیاسی بخش زیادی از نهج‌البلاغه، کتاب الموازنه و المعیار اسکافی و احادیث فریقین را تشکیل می‌دهد، افزود: آن حضرت به گواه تاریخ بسیار زودتر از دیگر متفکران مسلمان دیدگاه خود را برای مردم بیان و در ادامه سنت نبوی، مردم را با حقایق و مفاهیم عمیق قرآن آشنا کرده‌اند.



کشف حقیقت در قرآن



هاشمی با بیان اینکه فلسفه اسلامی که با هدف کشف حقیقت در قرآن است به تفسیر و فهم قرآن می‌پردازد، اظهار کرد: امام(ع) پس از پیامبر(ص) عهده‌دار این وظیفه خطیر در جامعه اسلامی شدند.



وی با اشاره به اینکه انسان از دیدگاه امام علی(ع) موجودی آزاد و مختار است که خداوند به او عقل داده است، گفت: انسان باید از این عقل جهت شناخت حق از  باطل استفاده کند.



این کارشناس تبلیغ اظهار کرد: امام(ع) با همه اهمیتی که برای عقل قائل شده‌اند آن را ناکافی دانسته و نیاز به رسول ظاهری را لازم دانسته‌اند و می‌فرمایند: هدف از بعثت انبیا بیدار شدن فطرت و آشکار کردن گنجینه‌های عقول مردم است، اگر پیامبر برای انذار بشر نیاید انسان در خواب غفلت باقی خواهد ماند و از عقل خود استفاده نخواهد کرد.



وی با اشاره به اینکه معرفت‌شناسی مبتنی بر انسان‌شناسی است، بیان کرد: از دیدگاه امام علی(ع) انسان برای شناخت افزون بر رسول باطنی خود به ابزارهایی مانند عقل، فطرت، علم شهودی، شناخت استقرایی و رسول ظاهری و پیامبران دارد.

captcha