تسلط دولت بر درآمد‌های نفتی منجر به تداوم نابسامانی اقتصاد می‌شود
کد خبر: 1377270
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
دبیرعلمی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی عنوان کرد:

تسلط دولت بر درآمد‌های نفتی منجر به تداوم نابسامانی اقتصاد می‌شود

گروه اقتصاد: تسلط دولت بر درآمدهای نفتی سبب خواهدشد تا پول به حد کافی در اختیار دولت باشد و این منجر به رانتی شدن دولت می‌شود و دولتی که با رانت نفتی اداره شود، نیازی به ترمیم اقتصاد پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرتضی عزتی، دبیر علمی همایش نفت و توسعه اقتصادی در نخستین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی گفت: این همایش بر پایه آرمان‌های انقلاب اسلامی و  دیدگاه‌های علم اقتصاد بنا شده است. در علم اقتصاد گفته می‌شود اگر کشوری منابع تولید را در دسترس داشته باشد، با استفاده از این منابع می‌تواند به پیشرفت دست پیدا کند و رفاه به دست بیاورد، اما در ایران علی‌رغم وجود منابع قابل توجه، پیشرفت و توسعه اقتصادی به اندازه مطلوب رخ نداده است و یکی از اصلی‌ترین عوامل آن سوء مدیریت و به کارگیری نادرست این منابع است.

مدیریت نامطلوب نفتی و اتکاء اقتصاد به نفت
وی افزود: مدیریت نامطلوب در منابع نفتی سبب شده تا اقتصاد کشور ما دچار وابستگی به این منابع باشد. البته وابستگی به خودی خود آن چنان بد نیست، اما بدترین نوع وابستگی که اقتصاد ما نیز به آن دچار است، مقوله اتکاء است. علم اقتصاد راهکارهایی را در اختیار ما قرار داده تا وابستگی اتکاگونه اقتصادمان به نفت را کم کنیم. این سبب می‌شود تا نوسان قیمت نفت تاثیر کمتری بر نوسان اقتصاد کشور بگذارد.

تسلط دولت بر منابع نفتی مهم‌ترین چالش اقتصادی
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که بیشترین چالش در عرصه مدیریت نفتی، تسلط دولت بر این منابع است، گفت: تسلط دولت بر درآمدهای نفتی سبب خواهدشد تا پول به حد کافی در اختیار دولت باشد و این منجر به رانتی شدن دولت می‌شود. دولتی که تمام نیازهایش را با رانت در اختیارش برطرف می‌کند و نیازهایش را از مسیری جز آنچه در علم اقتصاد مطرح شده، برآورده می‌سازد، فلذا توجهی به ضعف‌های ساختاری نظام اقتصادی و بهبود وضعیت کلی اقتصاد ندارد.

آفت‌های اقتصاد نفتی
دبیر علمی همایش نفت و توسعه اقتصادی افزود: در اقتصاد متکی به نفت ایران، تولید ملی جای خود را به واردات می‌دهد و کمبود کالا نیز از همین طریق مدیریت می‌شود. مشکل فقر را با یارانه حل می‌کنند و بیکاری همچنان تداوم خواهدداشت. در این اقتصاد، دولت وابستگی به مردم ندارد و درآمد مجزای خود را دارد و همین امر سبب می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌های خود آن‌طور که باید نظر مردم را لحاظ نکند.
عزتی با بیان اینکه در مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش، راهکارهای خوبی برای کاهش تکیه اقتصاد ملی به نفت بیان شده، گفت: یکی از این راهکارها ایجاد حساب و صندوقی است که این درآمدهای نفتی درون آن ریخته شود و به سرمایه‌گذاری اختصاص یابد. می‌توان تمام درآمدهای نفتی را به سرمایه‌گذاری سودآور مبدل کرد یا آن‌ را صرف زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور کرد.
وی با بیان اینکه راهکار دیگر دادن ارزش افزوده بیشتر به نفت خام است، گفت: ابزار جمع‌آوری درآمدهای نفتی جدا از بودجه کشور، اکنون با وجود صندوق توسعه ملی فراهم است، اما تاکنون از این ابزار خوب استفاده نشده و می‌توان ترکیبی از راهکارها را با همین ابزار صندوق توسعه ملی پیاده‌سازی کرد. معضلات مورد توجه در مقالات ارائه شده به این همایش که مورد توجه ارائه‌دهندگان مقاله نیز واقع شده، شامل مباحث مربوط به نابسامانی قیمت‌ها، رانت‌خواری، فساد، تورم و نابسامانی بازار، کار، بی‌نیازی دولت از مردم و اقتصاد است.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از پیش‌نشست‌های برگزارشده مرتبط با همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی گفت: برگزاری 9 پیش‌نشست تخصصی و 46 سخنرانی در خصوص ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد به نفت از جمله موضوعات این نشست‌ها بود. نکته مهم اینکه در همایش امروز نیز 26 سخنرانی صورت خواهد گرفت، همچنین 200 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 20 مقاله قابلیت انتشار به عنوان مقاله علمی و پژوهشی را دارند.

captcha