مرجعیت نسبت به دولت وظیفه حمایتی، نظارتی و هدایتی دارد
کد خبر: 1370867
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
حجت‌الاسلام اکرمی:

مرجعیت نسبت به دولت وظیفه حمایتی، نظارتی و هدایتی دارد

گروه سیاسی: رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره وظیفه مرجعیت نسبت به دولت گفت: مرجعیت باید دولت را هم حمایت، هم نظارت و هم هدایت کند و از آن سو نیز دولت هم باید نقدها و نظارت‌ها را بپذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تاثیرات روابط مطلوب دولت با مراجع تقلید گفت: در کشور ما مرجعیت حالت ملجأ و پناه دارد؛ یعنی خانه امید مردم است و مردم هم مسائل شرعی و دینی خود را از مراجع می‌پرسند و هم اگر شکایت و نقدی دارند به مراجع نامه می‌نویسند و آنها را در جریان می‌گذارند.

وی افزود: بنابراین اگر دولت با مرجعیت در تماس و ارتباط باشد و پیام‌ها و نظرات خود را به مراجع انتقال دهد و هم نظرات، پیشنهادات و انتقادت را از سوی مرجعیت دریافت کند هم مرجعیت جایگاهش محکم‌تر می‌شود و هم ارتباط مردم با این نهاد برای بیان نظرات و مشکلات خود، بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام اکرمی اظهار کرد: مرجعیت با خلوص نیت و قصد خدمت نظرات خود و مردم را به دولت منتقل می‌کنند و دولت هم باید در حد امکان و توان خود در رفع این مشکلات تلاش کند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد: این مسئله هم به نفع دولت است و هم خدمت به مرجعیت است که در نهایت به تقویت نظام منجر می شود. چون همه ما اعضای یک خانواده هستیم که در جایگاه‌های مختلف قرار داریم و اگر این ارتباطات نظم و انضباط پیدا کند قطعا به نفع مردم، نظام، انقلاب، مرجعیت و دولت خواهد بود.

حجت‌الاسلام اکرمی درباره نوع رابطه دولت با مرجعیت که منجر به وابستگی مرجعیت به دولت نشود، گفت: باید میان ارتباط دولت با مرجعیت و وابستگی مرجعیت به دولت تفکیک قائل شد. یقینا حوزه‌های علمیه و روحانیت باید مستقل باشند اما استقلال به این معنی نیست که عضو این خانواده نیستند، بلکه همه عضو یک جامعه، کشور و انقلاب هستیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: بنابراین مرجعیت باید کار خودش را انجام دهد، یعنی باید دولت را هم حمایت، هم نظارت وهم هدایت کند و از آن سو نیز دولت هم باید نقدها و نظارت‌ها را بپذیرد و در حد امکانات و توان خود برای رفع اشکالات وارده اقدام کند.

captcha