بخش ورزشی کشور اهتمامی برای الگوسازی بومی ندارد
کد خبر: 1318836
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
عبدالله:

بخش ورزشی کشور اهتمامی برای الگوسازی بومی ندارد

گروه اجتماعی: یک جامعه‌شناس با انتقاد از عدم طراحی الگوی بومی برای بازیگران و بازیکنان تصریح کرد: در هر قسمتی که الگوسازی صورت گرفته است نتایج مطلوبی دیده شده اما این اهتمام در بخش ورزشی دیده نمی‌شود.


عبدالمطلب عبدالله، دکترای جامعه شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به روند الگوسازی در کشور برای نوجوانان و جوانان با توجه به در صدر بودن بازیگران و ورزشکاران به عنوان الگوهای امروزی اشاره و عنوان کرد: داشتن الگوی اخلاقی تأثیرگذار نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است.



تعدد متولیان فرهنگی



وی به فعالیت مدارس ورزش و آموزشگاه‌های بازیگری اشاره کرد و گفت: این مراکز متولیان متعددی دارند که سبب می‌شود از یک انسجام و منش مدیریتی واحد برخوردار نباشند و طبیعتا محصول این مراکز نیز متفاوت خواهد بود.



عبدالله ادامه داد: نوجوانانی که امروز به امید اینکه در آینده بازیگر یا بازیکن ورزشی مشهوری شوند در کلاس‌های ورزشی و بازیگری حضور پیدا می‌کنند باید از ابتدا مورد تعلیم و تربیت فرهنگی و دینی نیز قرار گیرند تا در آینده الگوهای مناسبی برای سایر جوانان باشند.



وی با اشاره به اینکه برخی ورزشکاران و بازیگران صلاحیت الگو شدن را ندارند اظهار کرد: برخی از این افراد از هم صنفان خود در خارج از کشور و یا شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی الگو می‌گیرند که مغایر با ارزش‌های حاکم بر کشور ما است.



کنترل و نظارت از پایه‌های هرم صورت گیرد



عبدالله با اشاره به اینکه کنترل و نظارت بر عملکرد بازیگران و بازکنان در رأس هرم  بیشتر احساس می‌شود و این در حالی است که ما نیاز به کنترل و مراقبت از لایه‌های پایین‌تر و پیش از مشهور شدن داریم اظهار کرد: بخشی از این عملکرد کنترل‌پذیر است ولی بخشی دیگر مرتبط با نیاز مخاطب است. بخشی از نوجوانان و جوانان امروزی نیز بازیگر و بازیکنی مطابق با الگوهای برون مرزی می‌طلبند.



وی با انتقاد از عدم طراحی الگوی بومی برای بازیگران و بازیکنان تصریح کرد: نبود الگوی بومی این قشر از جامعه را به سوی مدل‌های غربی سوق می‌دهد. در هر قسمتی که الگوسازی صورت گرفته است نتایج مطلوبی دیده شده اما این اهتمام در بخش ورزشی دیده نمی‌شود. 

captcha