شبکه‎های اجتماعی بهترین ظرفیت رسانه‎ای حج هستند
کد خبر: 3827029
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸

شبکه‎های اجتماعی بهترین ظرفیت رسانه‎ای حج هستند

گروه اجتماعی ــ یک فعال رسانه‎ای بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت رسانه‎های اجتماعی در توسعه فرهنگ حج تأکید کرد.

شبکه‎های اجتماعی بهترین ظرفیت رسانه‎ای حج هستندبه گزارش ایکنا از قم، محمد خواجویی، فعال رسانه‌ای امروز در نشست تخصصی حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام که در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شده بود، گفت: اسلام‌هراسی پس از واقعه 11 سپتامبر شدت گرفت و رسانه‎های صهیونیستی بر شدت آن افزودند.
وی افزود: پس از روی کارآمدن داعش و از بین رفتن داعش، موضوع اسلام‌هراسی رنگ و بو و شکل سابق خود را ندارد؛ بلکه امروز موضوع ایران‌هراسی و اسلام انقلابی که از سوی ایران مطرح شده است، در دستور کار رسانه‎های غربی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: کوبیدن ایران امروز در اولویت همه برنامه‎های رسانه‎ای غربی قرار گرفته است؛ وقتی که حکومت عربستان پیش‌قراول ارتباط با رژیم صهیونیستی می‏‎شود، مسئله ساده‌ای نیست که بتوانیم از آن بگذریم.
خواجویی اظهارکرد: برگزاری کنفرانس صلح با اسراییل در بحرین برگزار می‎شود و این مسئله کاملا هدفمند و پیچیده است؛ بخشی از کشورهای اسلامی در حوزه برنامه‎های سیاسی و امنیتی خود با اسراییل و آمریکا حرکت همسان دارند.
این فعال رسانه‎ای یادآورشد: انتقال پیام، کارکرد یک رسانه است و حج نیز یک ابرپیام است، زیرا در هر سال حجمی میلیونی از مردم مسلمان کشورهای مختلف جهان را در کنار هم داریم که مناسک مشترک و نمادین انجام می‎دهند و هر کدام از آنها زمینه‎ای برای رسانه‎ای شدن است.
وی گفت: از دیگر سوژه‎های رسانه‎ای در کنار حضور گسترده مردم، پیام صلح‌طلبی و مسالمت‌جویی مسلمانان است؛ با توجه به اینکه اکثر احکام حج در بین مسلمانان، اختلاف نظری وجود ندارد، این صلح و اشتراک بیش از پیش به چشم می‎خورد و همین مسئله ظرفیتی مهم در توسعه وحدت خواهد بود.
وی اظهارکرد: برخی تصور می‎کنند که تبلیغ بیش از حد حج، افزایش و تقویت جایگاه عربستان سعودی است؛ البته یکی از زمینه‎های قدرت فرهنگی عربستان، موضوع حج است و در ایام حج همه ارکان رسانه‎ای عربستان به دنبال قدرت‌نمایی عربستان هستند.
خواجویی بیان کرد: در کشور ما نیز بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه‌سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود، کار اشتباهی است.
وی گفت: رسانه‎های کلاسیک کارکردهای خاص خود را دارند، ولی رسانه‎هایی که در سال‌های اخیر در عرصه انتقال پیام، تاثیرگذارتر هستند، شبکه‎های اجتماعی هستند که متاسفانه در حج از کارکرد این رسانه‎ها غافل شده‎ایم.
وی اظهارکرد: در شبکه‎های اجتماعی با یوزرهایی مواجه هستیم که هر کدام از آنها یک رسانه هستند و در حج هر انسان، یک رسانه خواهد بود.
این فعال رسانه‎ای عنوان کرد: در این زمینه کمتر گزارشی برای مخاطبان دیگر فرهنگ‎ها در حوزه رسانه‎ای تولید کرده‎ایم و فعالان حج و زیارت باید بیش از پیش وارد تولید محتوا شوند.
وی گفت: رسانه‎هایی در جهان اسلام وجود دارند که می‎توانند ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال پیام باشند؛ رسانه المیادین به تنهایی بار سنگینی در حوزه رسانه‎ای مقاومت است؛ شاید ظاهر این شبکه با ظاهر رسانه‎های ما متفاوت باشد ولی در انتقال پیام مقاومت بسیار موفق بوده‎اند.
وی یادآورشد: رسانه‎های اجتماعی امروزه کارکرد بالاتری نسبت به رسانه‎های کلاسیک در موضوع حج دارند؛ ولی متاسفانه کمتر از این حوزه استفاده کرده‎ایم.
خواجویی اظهارکرد: تولید محتوا و کار تشکیلاتی از مهمترین کارهایی است که در توسعه فعالیت‎های رسانه‎ای در زمینه حج می‎توان انجام داد.
انتهای پیام

captcha