به گزارش ایکنا از قم، آیتالله مهدی هادوی تهرانی 28 اردیبهشت در ادامه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه فیء برای مسلمین نیست بلکه برای پیامبر است گفت: علت این مسئله براساس آیات این سوره آن است که مسلمین برای بدست آمدن این غنائم، زحمتی نکشیده و جنگی نکردهاند و تنها همراه پیامبر به سمت بنی نضیر حرکت کردند ولی اسب و شتری نبرده و جنگی به آن معنا در نگرفت.
وی با بیان اینکه فی و انفال مال و سرزمینی است که خونی برای به دست آمدن آن ریخته نشده و یا بیابانها است افزود: علامه حلی در مورد فیء بیاناتی دارد؛ اولین نکته وی این است که انفال به امام اختصاص دارند و انفال هر زمین مواتی است چه از ابتدا موات بوده یا اینکه بعد از احیاء، موات شده یا هر زمینی که بدون جنگ، تصرف شده است. اهلش از آنجا رفته باشند با با رغبت تقدیم کرده باشند؛ یا دل صحراها و نیزارها و انتخاب پادشاهان و قطعههای مختص آنان است که البته غصبی نیست.
هادوی تهرانی افزود: براساس فرمایش علامه حلی، انفال مخصوص مال شخصی پیامبر و ائمه نیست بلکه مربوط به حیثیت نبوت و امامت آنان است لذا ارث به فرزندان آنان نمیرسد بلکه به امام بعدی می رسد؛ اگر امام ظاهر و مبسوط الید است هر طوری بخواهد مصرف میکند ولی اگر غائب باشد به تعبیر علامه «برای ما» هست که ایشان معلوم نکرد یعنی همه مسلمین و یا ولی فقیه؛ اگر بپذیریم که ولی فقیه همه اختیارات امام معصوم(ع) را دارد که از نظر بنده همه حیثیت تشریعی اختیارات معصوم را دارد فی و انفال هم در حیطه اختیار او قرار میگیرد.
این استاد حوزه با اشاره به دیدگاه مقدس اردبیلی با بیان اینکه وی از مجتهدان بزرگ تاریخ تشیع در کنار شخصیت روحی و معنوی است بیان کرد: وی انفال را به دو بخش تقسیم کرده است؛ یعنی منقول و غیر منقول که باز هرکدام هم دستهبندی مخصوص خود را دارد.
وی افزود: در نظر اکثریت فقها بخشی از زمینها برای امام است ولی سایر اراضی ملک امام نیست ولی روایاتی با این مضمون داریم که همه ارض برای ما هست که شهید صدر این روایات را در اقتصادنا بحث کرده و نظر ایشان این است که تمامی زمین ملک امام و حیثیت امام است.
انتهای پیام